Stor-Smart och Mini-Mitsubishi
Smart arbetar med en femdörrars fyrsitsig version av sin stadsbil i samarbete med Mitsubishi som gör en egen mikroflexbil på samma bas. Våra bilder visar hur prototyper av båda modellerna genomgår tester i Sydeuropa.
De båda prototyperna kanske ser lika ut, men titta närmare så ser ni en rad olikheter. Bilarna delar bottenplatta och många komponenter, men skiljer sig åt genom design, vägegenskaper och prestanda – de kommer även att marknadsföras på helt olika sätt. Smart blir den trendiga kombisedanen medan Mitsubishi satsar på familjens mikroflexbil i stil med nya Opel Meriva och framtida Fiat MTV.
Den nya Smartmodellen blir med sina 3,8 meter i längd betydligt större än nuvarande minsting på 2,5 meter. Även om många utvändiga detaljer som dörrhandtag, bakljus, strålkastare och bakre stötfångare är hämtade från nuvarande tvåsitsiga Smart – så blir tekniken helt annorlunda. Med tvärställd motor fram och framhjulsdrivning skiljer sig 5-dörrars Smart från både sin lillasyster och nya Smart Coupé och Roadster som presenteras inom kort.
Mitsubishi å andra sidan behöver en ny, ungdomligare image i Europa. Med DaimlerChrysler-gruppen som delägare passar det Mitsubishi bra att samarbeta med likaledes DC-ägda MCC Smart. Mitsubishi har samma grundlayout på sin bil, men den ska bli högre och mer praktiskt användbar för familjen. Båda bilarna får nya bensinmotorer på 1,1 liter och 75 hk; 1,4 liter och 110 hk samt en turbodiese på 1,5 liter. Både Smart och Mitsubishi ska tillverka sina nya bilar i Holland.